تحقیق اكوسيستم طبيعي شهر تهران جهت اوقات فراغت

دسته بندي : علوم انسانی » گردشگری و میراث فرهنگی
دانلود تحقیق با موضوع اكوسيستم طبيعي شهر تهران جهت اوقات فراغت،
در قالب word و در 268 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه:
افزايش امكانات مادي، كاهش زمان كار روزانه، افزايش تعطيلات هفتگي و سالانه، پيدايش سال هايي در دوران جواني كه فرد با فقدان و يا كمي مسئوليت روبروست و در مجموع توجه بشر به زمان فراغت به عنوان بخشي جدي از دوران زندگي، اين پديده را در جايگاهي قرار داده است كه بي توجهي به آن علاوه بر ايجاد ضايعات و آسيب هاي اجتماعي، موجبات نارضايتي جامعه را نيز فراهم خواهد نمود. افزايش اوقات فراغت از 3 سال در جامعه كشاورزي به 12 سال در جامعه صنعتي و حتي 19 سال در جامعه فراصنعتي در طول عمر يك نسل امروزي نسبت به سادگي بتوان از آن چشم پوشيد. تأثير بهره برداري مطلوب از اين بخش از زندگي، در پرورش انسان و رشد و شكوفايي شخصيت وي و در نهايت تكامل جامعه به حدي است كه برخي تمدن جديد را « تمدن فراغت » ناميده اند. (ساورخاني ، 1370 ، 764)

در شهرهاي بزرگ تراكم بالاي ساختمان، كمبود و قيمت بالاي زماني، مانعي بر سر راه ايجاد اماكن ورزشي، تفريحي و گردشگري براي رفع نياز ساكنين شهر مي باشد. از اين رو توجه به زمين هاي حاشيه شهر و حتي مناطق خوش آب و هواي حومه شهرها به عنوان روشي جايگزين، مورد توجه قرار گرفته است. در ايران خلأ قدرت اداري موجود در اين زمينه يكي از موانع اساسي پرداختن به اين امر است. بدين معني كه شهرداري ها خود را در چارچوب محدوده قانوني شهر موظف و مكلف به برنامه ريزي مي بينند و فراتر از آن را در خارج از حيطه مسئوليتي خويش مي دانند. ازدحام جمعيت در ايام تعطيل در پارك ها و فضاهاي تفريحي داخل شهر و نيز خروج صدها هزار نفر از ساكنين در تعطيلات پايان هفته به حومه هاي شهر و پناهگيري در دامان طبيعت نمودهايي است از كمبود امكانات تفريحي شهر و نيز خستگي از دغدغه هاي زندگي شهري كه لزوم توجه به امكانات تفريحي شهري را اشعار مي دارند.

شهر تهران به صورتي شگفت آور تمام مراحل تحول و توسعه شهري را در طول كمتر از نيم قرن از سر گذرانيده و اينك به يكي از بيست كلان شهر پر مسأله جهان تبديل شده است.

محدوه‌ تهران قديم تا شصت سال پيش فقط چهار درصد از سطح تهران امروزي را دارا بوده است . رشد و توسعه اين شهر تا جنگ جهاني دوم بطور آرام و يكنواخت بوده، اما توسعه آن بعد از جنگ سرعت بيشتري گرفته و در سال 1354 به حدود 12 برابر افزايش يافته در حاليكه توسعه آن در سراسر دوره قاجاريه فقط چهار برابر بوده است. در روند اين تحول سريع و ناموزون، چشم انداز جغرافيايي و خاستگاه طبيعي تهارن با تغييرات ويرانگر و انواع عدم تعادل روبرو گرديده است . گسترش خزندة شهر به دامنه هاي كوهستاني البرز و دشتهاي سرسبز جنوبي و ادغام صدها روستا و هكتارها باغ و مزرعه در پيكر آن ، تمام حيات شهروندان را به مخاطره افكنده است ...
دسته بندی: علوم انسانی » گردشگری و میراث فرهنگی

تعداد مشاهده: 10417 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 268

حجم فایل:104 کیلوبایت

 قیمت: 43,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل